ФОРМУВАННЯ МЕРЕЖІ КУЛЬТУРНО-ОСВІТНІХ КОМПЛЕКСІВ ПРОФОРІЄНТАЦІЇ МОЛОДІ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32347/2519-8661.2025.33.328-335

Ключові слова:

профорієнтація, культурно-освітній комплекс, мережа, децентралізація

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність формування мережі культурно-освітніх комплексів профорієнтації молоді як ключової складової соціальної інфраструктури територіальних громад в умовах децентралізації та трансформаційних процесів у сфері освіти. Визначено, що культурно-освітній комплекс постає як мультифункціональна містобудівна одиниця, здатна інтегрувати формальну освіту, позашкільну підготовку, культурну діяльність і професійне самовизначення у межах єдиного просторово-організованого середовища. Проведено історико-типологічний аналіз еволюції відповідних інституцій - від народних домів і клубів до мережі МНВК, а також їх сучасних трансформацій у формат міжшкільних ресурсних центрів (МРЦ). Проаналізовано сучасні тенденції інтеграції освітніх і культурних функцій у містах і селах, виокремлено критичні диспропорції між потребами профорієнтаційного супроводу шкільної молоді та існуючим станом просторової інфраструктури. Висвітлено основні класифікаційні критерії культурно-освітніх комплексів - функціональну модель, територіальний масштаб обслуговування, ступінь спеціалізації, архітектурно-планувальну структуру. Обґрунтовано типологію таких об’єктів залежно від контексту (міський чи сільський) та виявлено просторові закономірності їх розміщення в межах територіальних громад. Показано, що ефективне функціонування профорієнтаційної мережі вимагає системного планувального підходу, гнучкості архітектурних рішень, адаптації до демографічних параметрів, а також інституційної взаємодії між закладами загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти. Запропоновано концепцію культурно-освітнього хабу як перспективної просторової форми, що консолідує профорієнтаційні, освітні, креативні й виробничі ресурси громади. Підкреслено важливість міжгалузевого партнерства, транспортної доступності та нормативного забезпечення процесів формування таких об’єктів у містобудівній практиці.

Посилання

Бібліографія

Телячий, Ю. В., Адамський, В. Р. і Крищук, Б. С. (2020). Розвиток освітньої справи в контексті діяльності товариства «Просвіта» на Поділлі (початок ХХ ст.). Сторінки історії, (51). DOI: 10.20535/2307-5244.51.2020.220179.

Кузьменко, Н. О. (2020). Особливості правового регулювання соціально-культурного розвитку національних районів та сільрад Української СРР у 1920-х рр. Право.ua, (3), с. 38–43. DOI: 10.32782/LAW.UA.2020.3.6.

Матвійчук, О. Є. і Петрощук, Н. І. (2024). Інформаційно-ресурсна підтримка профорієнтаційної роботи із старшокласниками в умовах проєктування освітнього середовища. Науково-педагогічні студії, (8), с. 249–270. DOI: 10.32405/2663-5739-2028-8-249-270.

Ковальська, Г., Смілка, В. і Гомон, О. (2023). Особливості архітектурно-планувальної організації та землекористування культурно-просвітницьких центрів у малих містах. Містобудування та територіальне планування, (84), с. 161–170. DOI: 10.32347/2076-815x.2023.84.161-170.

Ковальська, Г. Л. і Соколова, Ю. В. (2014). Функціонально-планувальна структура територій закладів освіти. ScienceRise, (3/1), с. 8.

Сулик, Т. Р. (2011). Поняття багатофункціональних культурних центрів та програми їхнього формування. Сучасні проблеми архітектури та містобудування, (27), с. 297–303. Доступно: https://repositary.knuba.edu.ua/items/7dfc31ab-7ad7-40c7-8fbb-6fc2d5a31559

Salih, S. A., Alzamil, W., Ajlan, A., Azmi, A. і Ismail, S. (2024). Typology of Informal Learning Spaces (ILS) in Sustainable Academic Education: A Systematic Literature Review in Architecture and Urban Planning. Sustainability, 16(13), 5623. https://doi.org/10.3390/su16135623

Дмитраш, О. Ю. (2021). Принципи формування архітектурної типології і проєктування міжуніверситетських культурних центрів (дисертація канд. архітектури, Львівська політехніка).

Васильченко, Д. К. (2023). Принципи архітектурно-планувальної організації закладів позашкільної освіти в структурі ОТГ (дисертація д-ра філософії, КНУБА).

Мерилова, І. О. (2018). Функціонально-планувальна організація мережі закладів позашкільної освіти (на прикладі Дніпропетровської області) (дисертація канд. архітектури, КНУБА).

Верховна Рада України (2017). Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості ВРУ, (38–39), ст. 380.

Верховна Рада України (2000). Закон України «Про позашкільну освіту» від 22.06.2000 № 1841-III. Відомості ВРУ, (46), ст. 393.

Мінрегіон України (2018). ДБН В.2.2-3:2018. Будинки і споруди. Заклади освіти. Київ: Мінрегіон України.

Мінрегіон України (2019). ДБН Б.2.2-12:2019. Планування і забудова територій. Київ: Мінрегіон України.

Держбуд України (2001). ДБН В.2.2-10:2001. Заклади культури і мистецтва. Київ: Держбуд України.

Мінрегіон України (2018). ДБН Б.2.2-9:2018. Громадські будівлі та споруди. Основні положення. Київ: Мінрегіон України.

References

Teliachyi, Yu. V., Adamskyi, V. R. & Kryshchuk, B. S. (2020). Rozvytok osvitnoi spravy v konteksti diialnosti tovarystva “Prosvita” na Podilli (pochatok XX st.). Storinky istorii, (51). DOI: 10.20535/2307-5244.51.2020.220179.

Kuzmenko, N. O. (2020). Osoblyvosti pravovoho rehuliuvannia sotsialno-kulturnoho rozvytku natsionalnykh raioniv ta silrad URSR u 1920-kh rr. Pravo.ua, (3), pp. 38–43. DOI: 10.32782/LAW.UA.2020.3.6.

Matviichuk, O. Ye. & Petroshchuk, N. I. (2024). Informatsiino-resursna pidtrymka proforiientatsiinoi roboty iz starshoklasnykamy v umovakh proiektuvannia osvitnoho seredovyshcha. Naukovo-pedahohichni studii, (8), pp. 249–270. DOI: 10.32405/2663-5739-2028-8-249-270.

Kovalska, H., Smilka, V. & Homon, O. (2023). Osoblyvosti arkhitekturno-planuvalnoi orhanizatsii ta zemlekorystuvannia kulturno-prosvitnytskykh tsentriv u malykh mistakh. Mistobuduvannia ta terytorialne planuvannia, (84), pp. 161–170. DOI: 10.32347/2076-815x.2023.84.161-170.

Kovalska, H. L. & Sokolova, Yu. V. (2014). Funktsionalno-planuvalna struktura terytorii zakladiv osvity. ScienceRise, (3/1), p. 8.

Sulyk, T. R. (2011). Poniattia bahatofunktsionalnykh kulturnykh tsentriv ta prohramy yikhnoho formuvannia. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannia, (27), pp. 297–303. Available at: https://repositary.knuba.edu.ua/items/7dfc31ab-7ad7-40c7-8fbb-6fc2d5a31559

Salih, S. A., Alzamil, W., Ajlan, A., Azmi, A. & Ismail, S. (2024). Typology of Informal Learning Spaces (ILS) in Sustainable Academic Education: A Systematic Literature Review in Architecture and Urban Planning. Sustainability, 16(13), 5623. https://doi.org/10.3390/su16135623

Dmytrash, O. Yu. (2021). Pryntsypy formuvannia arkhitekturnoi typolohii i proiektuvannia mizhuniversytetskykh kulturnykh tsentriv (PhD thesis, Lvivska Politekhnika).

Vasylenko, D. K. (2023). Pryntsypy arkhitekturno-planuvalnoi orhanizatsii zakladiv pozashkilnoi osvity v strukturi OTG (PhD thesis, Kyiv National University of Construction and Architecture).

Merylova, I. O. (2018). Funktsionalno-planuvalna orhanizatsiia merezhi zakladiv pozashkilnoi osvity (na prykladi Dnipropetrovskoi oblasti) (PhD thesis, Kyiv National University of Construction and Architecture).

Verkhovna Rada Ukrainy (2017). Zakon Ukrainy “Pro osvitu” vid 05.09.2017 № 2145-VIII. Vidomosti VRU, (38–39), art. 380.

Verkhovna Rada Ukrainy (2000). Zakon Ukrainy “Pro pozashkilnu osvitu” vid 22.06.2000 № 1841-III. Vidomosti VRU, (46), art. 393.

Minrehion Ukrainy (2018). DBN V.2.2-3:2018. Budynky i sporudy. Zaklady osvity. Kyiv: Minrehion Ukrainy.

Minrehion Ukrainy (2019). DBN B.2.2-12:2019. Planuvannia i zabudova terytorii. Kyiv: Minrehion Ukrainy.

Derzhbud Ukrainy (2001). DBN V.2.2-10:2001. Zaklady kultury i mystetstva. Kyiv: Derzhbud Ukrainy

Minrehion Ukrainy (2018). DBN B.2.2-9:2018. Hromadski budivli ta sporudy. Osnovni polozhennia. Kyiv: Minrehion Ukrainy.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-21

Номер

Розділ

Articles