ІНТЕГРАЦІЯ ЗАКОНОДАВЧИХ ЗАСАД У СУЧАСНУ АРХІТЕКТУРНО-ПРОЄКТНУ ПРАКТИКУ: РЕКОНСТРУКЦІЯ, РЕСТАВРАЦІЯ ТА ЗБЕРЕЖЕННЯ ОБ’ЄКТІВ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ З УРАХУВАННЯМ РЕГІОНАЛЬНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФОРМОУТВОРЕННЯ ПОВЕРХОНЬ ОБ'ЄКТІВ АРХІТЕКТУРИ

Автор(и)

  • Сергій Кельба Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Україна https://orcid.org/0009-0006-0844-8653
  • Микола Капак Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Україна https://orcid.org/0009-0002-0138-8126
  • Юрій Березовський Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Україна https://orcid.org/0009-0004-5139-4676
  • Олексій Ященко Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Україна https://orcid.org/0000-0001-6181-6597
  • Андрій Гуртовенко Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Україна https://orcid.org/0009-0000-7645-260X

DOI:

https://doi.org/10.32347/2519-8661.2025.33.174-182

Ключові слова:

культурна спадщина, законодавство, реконструкція, реставрація, охорона пам’яток, архітектурне проєктування, спадщина Європи

Анотація

В статті здійснено комплексний аналіз і систематизацію ключових проблем та бар’єрів, які виникають у процесі інтеграції чинних законодавчих засад у сучасну архітектурно-проєктну практику, що стосується реконструкції, реставрації та збереження об’єктів культурної спадщини. Наголошено на актуальності теми в умовах сучасних трансформацій міського середовища, активізації процесів оновлення історичних комплексів та необхідності їх гармонійного включення в урбаністичний простір. У дослідженні виділено п’ять основних груп проблем, які суттєво ускладнюють реалізацію повноцінної проєктної діяльності на об’єктах культурної спадщини. До них віднесено: нормативно-правові — що охоплюють прогалини у законодавстві, застарілі регламенти, відсутність гнучких інструментів адаптації пам’яток до сучасних потреб; організаційні — пов’язані з неузгодженістю між структурами охорони спадщини, відсутністю єдиних реєстрів, затягнутими процедурами погодження; проєктно-технологічні — що стосуються нестачі фахівців, недосконалості сучасних підходів до обстеження й моделювання історичних конструкцій, низького рівня цифровізації об’єктів; етично-культурні — пов’язані з втратою автентичності, нехтуванням історичними контекстами, недотриманням принципів збереження; та комунікаційно-суспільні — що виявляються у низькому рівні обізнаності громадян, недостатньому залученні місцевих спільнот до процесу прийняття рішень, конфліктах інтересів між інвесторами та охоронними органами.

Окрему увагу приділено розкриттю шляхів подолання зазначених бар’єрів, зокрема через вдосконалення комунікації між архітекторами, органами державної влади, місцевими громадами, інституціями охорони спадщини та експертним середовищем. Розглянуто практики європейських країн щодо регулювання реставраційних і проєктних робіт у контексті забезпечення сталого збереження культурної спадщини, що можуть бути адаптовані до українських умов. Наголошено на необхідності гармонізації національного законодавства з міжнародними документами, такими як Гаазька та Гранада конвенції, та створенні ефективного механізму реалізації правових норм на практиці. Запропоновані рекомендації спрямовані на формування сучасного інституційного середовища для якісного архітектурного проєктування, яке б поєднувало охоронні, містобудівні та культурні пріоритети в процесі трансформації історичного середовища.

Посилання

Коваленко О. В. Правові засади охорони культурної спадщини в Україні: стан та перспективи // Право України. – 2020. – № 3. – С. 55–60.

Дроздов І. В. Архітектурна спадщина: концепції збереження та сучасні виклики // Архітектурний вісник НАН України. – 2021. – № 2. – С. 30–38.

Білоконь О. В. Інтеграція принципів сталого розвитку в реконструкцію історичних середовищ // Сучасні проблеми архітектури та містобудування. – 2022. – № 61. – С. 119.

Білик І. А., Кучеренко Л. М. Стандарти та принципи роботи з культурною спадщиною в Україні. – Київ: ІКОМОС Україна, 2019.

European Commission. Cultural Heritage in Action. Good Practices Report. – Brussels: EC, 2021.

Закон України «Про охорону культурної спадщини» від 08.06.2000 № 1805-III // Відомості Верховної Ради України.

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення обліку об'єктів культурної спадщини» № 1760 від 13.09.2001.

Міністерство культури України. Методичні рекомендації щодо проведення реставрації пам’яток архітектури. Наказ № 1000 від 11.12.2017.

Council of Europe. Convention for the Protection of the Architectural Heritage of Europe (Granada, 1985).

Міненко С. Г. Етичні аспекти в проєктуванні реставраційних робіт // Вісник НУ «Львівська політехніка». Серія: Архітектура. – 2020. – № 5. – С. 84–89.

International Council on Monuments and Sites (ICOMOS). The Venice Charter for the Conservation and Restoration of Monuments and Sites (1964).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-21

Номер

Розділ

Articles