РОЛЬ ВОДНОГО ТРАНСПОРТУ У РОЗВИТКУ ТУРИЗМУ ПІВНІЧНОГО ПРИЧОРНОМОР'Я УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32347/2519-8661.2021.22-23.102-113

Ключові слова:

Водний транспорт, морський круїзний туризм, Чорне море, Одеське узбережжя, морський трамвайчик, «Комета» (СПК)

Анотація

Стаття присвячена водному транспорту і його ролі в туристичній сфері. Водний транспорт відноситься до найдавніших видів транспорту і залишався найважливішим до появи трансконтинентальних залізниць у другій половині XIX століття. Величезну роль грає в туристичній сфері та використовується досить активно. Найбільш значущими перевагами є високий рівень комфорту, великий обсяг одноразового завантаження суден, можливості реалізації різних видів і цілей туризму (пізнавальний, бізнес-туризм, навчальний, шоп-туризм).

Основним видом морських і річкових перевезень в туризмі є круїзи – подорожі по замкнутому колу з радіальними поїздками з портів у внутрішні райони країн. Основна діяльність водного транспорту – задоволення потреб людей в пасажирських перевезеннях, а також попиту на відпочинок протягом морської подорожі.

Більш ніж 25 років тому з Одеси можна було легко швидко і недорого дістатися в будь-яку точку Чорного моря; потужний флот пасажирських суден на підводних крилах успішно конкурував з поїздами і літаками по всьому Північному Причорномор'ї. До початку 1980-х судна на підводних крилах «Комети» і «Колхіди» ходили з Одеси до Херсона, Каховки, Запоріжжя, Миколаєва, а також в сторону Криму – до Скадовська, Євпаторії, Севастополя, Ялти, Керчі, Новоросійська і Сочі. «Комети» і «Колхіди» проходили відстань по лінії Одеса – Херсон за 2 години 40 хвилин, на відміну від автомобільного виду транспорту – 4 години, що було набагато комфортабельніше і швидше. А катери і морські трамвайчики, що курсують уздовж узбережжя Одеської затоки, від Крижанівки до Чорноморки були однією з візитних карток Одеси з повоєнних часів і аж до 1990-х років, коли і завершилася історія одеських морських трамваїв і судів на підводних крилах.

Морський транспорт і водні подорожі грають величезну роль в туристичній сфері в усьому світі, тому їх відродження невід'ємна частина в розвитку і модернізації туристичної сфери Північного Причорномор'я. У 2000-х і 2010-х роках були спроби відродити каботажне пасажирське судноплавство по Чорному морю, але не настільки успішними. Головною перешкодою повернення в Одесу швидкісного каботажного пасажирського судноплавства служить сезонність і залежність від погоди, що робить водний транспорт не настільки стабільним, як залізниця. Незважаючи на це «Ракети» і «Комети» не мають конкуренції за швидкістю з будь-яким автобусом і залізницею за такими річковими і морськими напрямками як Миколаїв, Херсон, Запоріжжя, Дніпропетровськ, Ізмаїл тощо. Більш того це послужить розвитку внутрішнього і закордонного туризму.

Посилання

Naked Science (2017). В России спустили на воду судно на подводных крыльях нового поколения (21.10.2017). URL: https://naked-science.ru/article/hi-tech/v-rossii-spustili-na-vodu-sudno-na [Дата обращения 24 августа 2020].

Sergei33 (2011). История судов на подводных крыльях. Водный клуб «Фрегат». URL: http://forum.fregat.club/ [Дата обращения 24 августа 2020].

Studbooks. Водные виды транспортных перевозок. Туризм. URL: https://studbooks.net/1570051/turizm/vodnye_vidy_transportnyh_perevozok [Дата обращения 24 августа 2020].

Upload (2019). Транспортное обслуживание туристов (11.06.2019). StudFiles. URL: https://studfile.net/preview/8151379/ [Дата обращения 24 августа 2020].

Wikipedia (2020). (a). Symphony of the Seas. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Symphony_of_the_Seas [Дата обращения 24 августа 2020].

Wikipedia (2020). (b). Водный транспорт. Свободная энциклопедия. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki [Дата обращения 24 августа 2020].

Вельможко А. (2013). Из Одессы – на подводных крыльях? (31.07.2013 16:23). Таймер. Статьи. URL: http://timer-odessa.net/statji/iz_odessi_na_podvodnih_kril_yah_264.html [Дата обращения 24 августа 2020].

ЖЖ grey_croco (2017). История одесского морского трамвайчика (01.12.2017 20:57). Odessa Online. Статьи. URL: https://odessa.online/istoriya-odesskogo-morskogo-tramvajch/ [Дата обращения 24 августа 2020].

Кузнец С. (2014). Морской вокзал Очакова (16.04.2014). Очаковский портал. Статьи. URL: http://www.ochakiv.info/articles/5091881566339072 [Дата обращения 24 августа 2020].

Учебники онлайн. Перевозки туристов водным транспортом. Туристический бизнес. Туризм. URL: http://uchebnikirus.com/turizm/turistichniy_biznes_-_malska_mp/perevezennya_turistiv_vodnim_transportom.htm [Дата обращения 24 августа 2020].

ЦТС (2017). Из Херсонской области в Одессу хотят запустить скоростные катера на подводных крыльях (30.01.2017 16:23). Центр Транспортных Стратегий. Новости. URL: https://cfts.org.ua/news/2017/01/30/iz_khersonskoy_oblasti_v_odessu_khotyat_zapustit_skorostnye_katera_na_podvodnykh_krylyakh_38756 [Дата обращения 24 августа 2020].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-12

Номер

Розділ

Articles